آیا طالبان ماموریت بندر چابهار را تغییر می دهد؟


در پی تحولات اخیر در افغانستان و ظهور طالبان ، سرنوشت توافقات منطقه ای این کشور با همسایگانش مشخص نیست. علاوه بر آینده نامشخص درآمدهای تجاری چند میلیارد دلاری ایران از افغانستان از طریق صادرات ، موضوع پروژه های مشترک در حال انجام با این کشور وجود دارد. یکی از این پروژه های مشترک بین سه کشور هند ، ایران و افغانستان ایجاد مسیر ترانزیتی از طریق تقویت و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است.

قرارداد ایجاد کریدورهای تجاری بین ایران ، هند و افغانستان با عنوان توافقنامه چابهار در ژوئن 1995 بین روسای جمهور سه کشور به امضا رسید و به تصویب پارلمان های این کشورها رسید.

مهمترین موضوع این توافقنامه ، موضوع ترانزیت و دسترسی هند به افغانستان از طریق ایران است که زمینه آن توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار بود.

اما با روی کار آمدن طالبان مشخص نیست که آیا همکاری مشترک و مبادلات اقتصادی بین هند و افغانستان ادامه خواهد یافت یا خیر.

می دانیم که یکی از کشورهای آسیب دیده در توافقنامه ایران ، هند و افغانستان پاکستان است و اگرچه امارت اسلامی هنوز سیاست ها و مواضع خود را اعلام نکرده است ، اما آنچه پیش بینی می شود گرایش طالبان به پاکستان است.

در همین حال ، برخی از فعالان و کارشناسان اقتصادی معتقدند که پاکستان در حال حاضر نمی تواند کالاهای ایرانی و مسیرهای ترانزیتی به افغانستان را جایگزین کند.

البته انتظار می رود در کوتاه مدت و میان مدت ، عملکرد بندر چابهار (کلانتری و بهشتی) و همچنین بندرعباس از نظر بارهای تجاری (اعم از مبدا و تا افغانستان) کاهش یابد.

در همین راستا ، وب سایت لویدز به تازگی تحلیلی را منتشر کرده است که نشان می دهد هند در حال بررسی برنامه توسعه بندر چابهار برای رقابت با چین و پاکستان در بندر گوادر و همچنین حفظ نفوذ منطقه ای خود ، به منظور دور زدن پاکستان است. تجارت امن از هند به افغانستان و اروپا برای دسترسی به بازار جذاب آنها ، اما اکنون که طالبان در افغانستان به قدرت رسیده اند ، شاید اهمیت و اهمیت پروژه برای هند از دست رفته باشد.

آیا طالبان ماموریت بندر چابهار را تغییر می دهد؟

تحولات در افغانستان تاثیری بر فعالیت بندر چابهار نداشت

فرهاد کوهسری ، معاون سازمان بنادر و دریانوردی در مورد سرنوشت تفاهم نامه سه جانبه ایران-هند-افغانستان و شرایط بندر شهید بهشتی در چابهار ، نزدیکترین بندر جمهوری اسلامی ایران به افغانستان پس از تحولات اخیر و ظهور طالبان در حال حاضر هیچ گونه مشکل و اختلالی در فعالیت های بندر شهید بهشتی وجود ندارد و این بندر بدون هیچ مشکلی وظایف و فعالیت های تعریف شده خود را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه همه امکانات برای تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید بهشتی آماده است ، افزود: تمام تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار برای کالاهای ترانزیت ، صادرات کالا و کالاهای وارداتی استفاده می شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این س thatال که با توجه به احتمال توقف حمل کالا به افغانستان و همچنین ورود مستمر کالاهای اساسی به بندر شهید بهشتی ، آیا با مشکل محدودیت فضا برای ذخیره کالا در این بندر ، گفت: با انبار کالا در بندر شهید بهشتی مشکلی نداریم. اسکله های کافی در این بندر وجود دارد و مسئول انبار و ذخیره کالاهای اساسی ، ترانزیت ، صادرات و واردات خواهد بود.

کوهساری تاکید کرد: البته وضعیت برای روزهای آینده قابل پیش بینی نیست ، چه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد ، اما باید توجه داشته باشیم که در محدوده بندر شهید بهشتی بیش از 70 هکتار زمین وجود دارد که آماده ذخیره همه انواع کالا و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین در مورد توقف کمک های بشردوستانه هند به افغانستان صحبت کرد و گفت: اهدای گندم هند به افغانستان بخشی بود که به پایان رسید و یک محموله مداوم نبود که متوقف شود.

آیا ماموریت بندر چابهار تغییر می کند؟

اگرچه در مورد روابط طالبان و امارت اسلامی با کشورهای همسایه و منطقه چیزی در دست نیست و سیاست های تجاری جدید افغانستان هنوز مشخص نیست ، اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده این است که صاحبان کالاهای هندی و ایرانی اکنون مایل به تبادل کالاهای خود در سراسر جهان هستند. مرز شیر. ، دوغارون و ماهیرود به افغانستان دسترسی ندارند و پیش بینی می شود که برای روشن شدن مواضع طالبان ، تردد از ایران بارها کاهش یابد.

از سوی دیگر ، در حالی که تصور عمومی این است که چابهار تنها با حضور هند و عبور کالاهای افغانی می تواند پیشرفت کند ، این بندر می تواند از ظرفیت و موقعیت استراتژیک خود در کریدور شمال به جنوب ، حتی بدون افغانستان استفاده کند. افزایش تردد محموله های صادراتی ایران با ظروف معمولی و یخچال دار از بندر چابهار به مالزی (بندر کلنگ) ، تایلند (بانکوک و لم چابانگ ، لات کربانگ) ، ویتنام (هوشه مینا) و چین (تیانجین و شیامن ، چینگدائو) علاوه بر این به بنادر هند

اتصال راه آهن چابهار به شبکه سراسری راه آهن یکی از راه های اتصال به کریدور شمال به جنوب است که در دولت های یازدهم و دوازدهم دنبال شد اما موفق نشد. چنین ارتباطی ترانزیت محموله های بزرگ کانتینری و غیر کانتینری به کشورهای مشترک المنافع در شرق و غرب دریای خزر ، روسیه و اروپا را تسهیل می کند.

223225

https://earthwatchers.ir/
earthwatchers.ir
www.earthwatchers.ir